سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و مردى از کارگزاران او کاخى شکوهمند بر افراخت امام فرمود : ] نقره‏ها سر برآورده خود را مى‏نمایاند ، این بنا توانگرى تو را رساند . [نهج البلاغه]

بسیج و سازندگی

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در زمینه سازند گی کشور

 

 

* دستاورد یکم

توسعه شبکه های برق روستایی

دردوران رژیم پهلوی روستاهاو مناطق محروم کشور در همه زمینه ها به خاطر محرومیت از امکانات اولیه زندگی انسانی در رنج بودند . نعمت برق از جمله این امکانات بود که بخش وسیعی از مناطق محروم و روستاهای کشور از داشتن آن محروم بودند . برای مثال از مجموع 65هزار روستای مسکونی در سال 57تنها 4 هزار روستا دارای برق بودند (یعنی 6درصد ) . پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، برق رسانی به روستاها و مناطق محروم در شمار هدفهای اسای دولت جمهوری اسلامی ایران  قرار گرفت و تا پایان سال 76 ، 204/44درصد از روستا ها صاحب نعمت برق شدند.                                                                                                                                                               * دستاورد دوم ‌

توسعه شبکه مخابراتی روستا ها

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، تنها ظرف مدت 3 سال علی رغم همه مشکلات ناشی از انقلاب و وجود بحرانهای داخلی و خارجی فراوان ،‌تعداد روستا ها ی دارای ارتباط تلفنی از 312 روستا در سال 1357 به 710روستا در سال 1360رسید . یعنی میزان تعداد روستاهای دارای ارتباط تلفنی بیش از 2 برابر شد .و پس از پیروزی  انقلاب اسلامی ، توسعه شبکه مخابراتی روستاها در سرلوحه اقدامات اساسی دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت ،‌به گونه ای که میزان ارتباط تلفنی در سال 77به 17885روستا افزایش یافت که بیش از 83 درصد جمعیت روستایی ایران  شامل می شود و کسب لوح تقدیر یونسکو به دلیل ارتباط رسانی به مناطق محروم روستایی ارمغان این تلاشها می باشد.                                                                                                                                                   

 * دستاورد  سوم

توسعه راههای روستایی و منا طق محروم

در پایان دوره رژیم پهلوی مجموع راههای روستایی احداث شده در کشور حدود8 هزار کیلومتر راه شوسه بوده است،‌اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا سال 1367حدود 49 هزار کیلومتر دیگر راه روستایی شوسه احداث شده و 6435کیلومتر راه روستایی نیز آسفالت گردید . از سال 1368تا 1374نیز 13042کیلومتر دیگر راه روستایی شوسه در کشور احداث گردید ، که تحول چشم گیری محسوب می گردد.

 

*‌دستاورد چهارم

‌توسعه شبکه آبرسانی روستاها و مناطق محروم

در دوران رژیم پهلوی تا پایان سال 57تعداد 12000روستا از نعمت آب آشامیدنی برخوردار بودند . پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 67 به22257روستاو تا پایان سال 74به 30138روستا افزایش یافت . در طی 17سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی (از سال 57 تا 74) تعداد 18138روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند . به عبارت دیگر در طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور متوسط هر روز 3 روستااز نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردارشده اند.   

                             

* دستاورد پنجم   

توسعه وتجهیز شبکه های بهداشت و درمان روستاها و مناطق محروم

به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به سیاستهای اصولی نظام درجهت رسیدگی به امور مستضعفین و محرومیت زدایی از روستاها و مناطق محروم کشور ، اقدامات گسترده ای در امور بهداشتی و درمانی روستاها و مناطق محروم صورت پذیرفته است از جمله : افزایش تعداد مراکز بهداشتی و درمانی روستایی(افزایش 53درصد ی نسبت به سال 57)، 6 برابر شدن تعداد خانه های بهداشت روستایی (نسبت به سال 57) ، تحت پوشش قرار دادن بیش از 22 میلیون نفر از روستاییان و عشایر کشور در طرح بیمه خدمات درمانی و پرداخت 75درصد هزینه های بستری و 70در صد هزینه های سرپایی تخصصی آنان بدون دریافت حق سرانه ، افزایش 5/5 درصدی تعداد واحدهای مسکونی روستایی برخورداراز حمام (نسبت به سال 57)

 

* دستاورد ششم

تاسیس و اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره )

با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز مجدد فعالیتها در کشور ، لزوم حمایت از نیازمندان در صدر برنامه های نظام قرار گرفته و دقیقاً 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به عنوان دومین نهاد انقلابی در تاریخ 14اسفند ماه 57، کمیته امداد امام خمینی (ره )‌با صدور حکم پر خیر و برکت و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) برایمدت نامحدود تشکیل گردید. شاخه های عملکرد کمیته امداد امام خمینی (ره ) عبارتند از :‌کارگاههای خود کفایی  ،طرح مددجویی،‌طرح شهید رجایی،‌حمایت ازخانواده  زندانیان ، امور بیمه و خدمات درمانی اقشار نیازمند ،‌خدمات فرهنگی و آموزشی ، خودکفایی مددجویان ،‌خدمات عمرانی ، طرح اطعام و افطار محرومین ،‌طرح اکرام ، طرح کمک ازدواج و تامین جهیزیه ،‌پرداخت قرض الحسنه و.....

 

*دستاورد  هفتم

بنیاد مستضعفان و خدمات آن به محرومین و مستضعفین

قبل از انقلاب اسلامی ، خاندان هزار فامیل بر ارکان نظام طاغوتی شاهی چنگ انداخته بودند و با زد و بند با اربابان قدرت و ثروت ، منابع داخلی (بانکها ) و حمایت قدرتهای استکباری یک امپراطور ی افسانه ای مالی برای خود و نزدیکان خویش فراهم آورده بودند و در واقع عمده ی در آمدهای نفتی کشور به جیب همین خاندان وابسته سرازیر می شد .وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد ، بسیاری از طاغوتیان غارتگر فرار را بر قرار ترجیح داده و برخی از اموال خود را که قابل انتقال نبودند ،‌مانند املاک و مستغلات را برجای گذاشتند .به همین دلیل بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی درست 17 روز پس از پیروزی یعنی در 9  اسفند57 فرمان تاسیس بنیاد مستضعفان را خطاب به شورای انقلاب با ااین اهداف صادر فرمودند:جمع آوری اموال منقول و غیر منقول سلسله پهلوی و شاخه ها و عمال و مربوطین به آن سلسله ،تمرکز این داراییها در جهت خدمت به مستمندان و کارگران و کارمندان ضعیف در طریق ایجاد مسکن و کار و زمین.

 




دریا ::: چهارشنبه 87/11/23::: ساعت 12:13 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 2


کل بازدید :8839
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<